استاندارد PMBOK یا (Project Management Body of Knowledge) مجموعه ای از دانش های مدیریت پروژه است که توسط مؤسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) تدوین گردیده و شامل حوزه های مختلف ازجمله؛ مدیریت هزینه، مدیریت زمان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت ریسک، مدیریت تدارکات و غیره می باشد. مطابق این استاندارد، فعالیت های مختلف را می توان در قالب یک پروژه تعریف نمود و براساس روند های استاندارد و مدون، ضمن مدیریت پروژه، شانس موفقیت آن را نیز بهبود بخشید. در گروه کریت، مدیریت پروژه ها بر اساس استاندارد PMBOK انجام می شود. بدین منظور پیش از آغاز عملیات اجرایی هر پروژه، مجموعه ای از اسناد و مدارک تهیه می شوند که ازجمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تهیه برنامه زمان بندی
برآورد قیمت اولیه (پیش از عقد قرارداد)
برآورد قیمت عملیاتی (پس از عقد قرارداد و پیش از شروع عملیات اجرایی)
تدوین چک لیست فعالیت های اصلی و روند پیشرفت هر فعالیت
تهیه فهرست تأمین کنندگان و منابع خرید پروژه (Vendor List)
تهیه فهرست پیمانکاران و گروه های اجرایی مرتبط با فعالیت های پروژه
رعایت اصول مدیریت پروژه در گروه معماری کریت موجب گردیده، فرایند اجرای پروژه ها با کمترین ریسک و انحراف از برنامه زمان بندی و برآوردهای مالی انجام شوند و اتفاقات پیش بینی نشده به حداقل برسند. جهت آشنایی بیشتر با استاندارد مدیریت پروژه PMBOK، به بخش مقالات مراجعه نمایید.
در گروه کریت اولویت اول، حفظ حقوق و منافع کارفرما است و به همین منظور اجرای پروژه ها در قالب قرارداد مدیریت پیمان انجام می شوند. در این نوع قرارداد کارفرما در جایگاه مدیریت کلان پروژه قرار می گیرد و این امکان را دارد تا در طی مراحل پروژه اعمال نظر بیشتری نموده و در هماهنگی و همکاری با مدیریت پروژه، نسبت به کنترل کیفیت متریال و مصالح مصرفی و همچنین نظارت بر مدت انجام کارها و هزینه ها اقدام نماید. گروه معماری کریت در پروژه های خود دو مرحله برآورد قیمت انجام می دهد. برآورد قیمت اولیه که پیش از عقد قرارداد انجام می شود، دید کلی از حجم ریالی پروژه را بدست می دهد تا کارفرما بتواند نسبت به انجام پروژه تصمیم گیری نماید. پس از عقد قرارداد و قطعی شدن طراحی، تصاویر سه بعدی و همزمان با آماده سازی نقشه های اجرایی، فاز مهندسی خرید و برآورد قیمت عملیاتی آغاز می شود. در این مرحله متناسب با نوع پروژه و با همکاری و مشورت کارفرما، سه برآورد قیمت با کمترین هزینه، هزینه متوسط و بیشترین هزینه، بر اساس پیش فاکتورهای دریافتی از فروشندگان، تأمین کنندگان و پیمانکاران تهیه می شود. در مرحله بعدی کارفرما یکی از برآورد قیمت ها را متناسب با توان مالی و کیفیت مورد نظر خود جهت انجام پروژه انتخاب نموده و این برآورد پیوست قرارداد می شود و بر مبنای آن پروسه خرید متریال و تجهیزات و انعقاد قرارداد با پیمانکاران و گروه های کاری انجام می شود و روند اجرایی پروژه آغاز می گردد.